Pikfjellet 2018 -  og bedre turmuligheter i 2019

Løypeforeningen har fått litt info fra andre på Nerskogen som også jobber for å legge til rette for opplevelser i nærområdet vårt:

Vi har de siste årene besøkt Pikfjellet relativt ofte der det ligger vel 5 km fra hytta vår ved Heldalsvegen. Fint med morgentur – fint med kveldstur! Siden 2016 har vi også tillatt oss å følge opp med bok og skrivesaker i kassen ved varden.

I 2016 hadde vel 1600 notert seg i boka. For 2017 var tallet økt til 1905 og for 2018 finner vi 2105 noteringer. Altså jevn økning! Her står både folk og fe (hunder), unge og gamle, bygdefolk og hyttefolk Også for 2018 er det noteringer fra de aller første januardagene og til mellomjula med svært mange besøkende i påska 2018 (godt vær!) og i skolenes høstferie.  Vi har tyvtittet litt på 2019-tallene: Meget stort påskebesøk som forventet med de enestående vær- og føreforhold vi hadde også i år.
Som vi skrev i «årsrapporten» for 2017 har vi kontaktet Hege Sæther Moen, Verneområdeforvalter Trollheimen om mulighet for  klopplegging av de våteste partier på den T-merkete stien fra Heldalen til Jøldalshytta. Hun var positiv til dette fra første kontakt. Og nå i 2019 skjer det! I januar fikk vi denne hyggelige E-posten fra henne:
Vedrørende ditt spørsmål om klopplegging av sti Heldalen-Jøldalshytta
Viser til din epost av 12.09.2018 med spørsmål om hva som skjer med tanke på klopplegging av stien fra Heldalen til Jøldalshytta. Til din orientering er stien prioritert klopplagt i 2019 både av verneområdestyret og av Trondhjems Turistforening. Verneområdestyret skal behandle en formell søknad fra TT om dispensasjon for tiltaket i sitt kommende styremøte den 15.03.2018.
Som sagt regner jeg med at arbeidet blir utført i 2019, og at materialer blir kjørt ut til de aktuelle strekningene i løpet av vinteren. Jeg regner med at TT er glad for hjelp til leggingen som i stor grad vil skje i løpet av et par-tre dugnadsdager.

På en skitur i retning Jøldalen (sesongens siste?) i slutten av april kom vi sannelig over et par materiallass også. Arbeidet er åpenbart i rute!

For klopping sommeren 2019

Men som vi har skrevet før: Det viktigste med tur er ikke å komme fort frem, men beriket hjem!
God tur også i 2019!
Med hilsen Turid og Per Inge Hønnås