Informasjon fra Furusjøen og Hestvatnet

Publisert av Jørn Vatn den 24.03.21. Oppdatert 25.03.21.

Furusjøen-Hestevatnet Løypeforening har laget en beskrivelse av sitt løypenett som de vil dele med oss. Se kart nederst i artikkelen.

Har du lyst på en skitur i variert og stort sett lunt terreng, er det mange muligheter i løypene til Furusjøen-Hestvatnet Løypeforening. Løypene er koblet sammen med Nerskogløypene ved Myrslette og Blautslette. På løypekartet er det angitt fire forskjellige rundturer, som gir muligheter for mange kombinasjoner. Rundturene er fra 5 til 13 km lange – i tillegg til din egen tur til og fra.  Kart og god skilting i alle løypekryss sørger for at ingen trenger å være redd for å gå seg bort.

Dette er kanskje Norges første «kulturskiløype»? Rundt omkring i løypenettet finnes det oppslag med kultur-minner, lokalhistorie etc., så for de som har tid til en liten stopp er det muligheter for litt kulturell påfyll.

I våre runder kan du finne panoramautsikt i alle himmelretninger. Rundturene nedenfor er beskrevet «motsols»:

Granarunden (12,8 km): Denne runden kan du f.eks. starte ved demningen, på Blautslette eller Myrslette. Stort sett lavtliggende og lun løype, som egner seg godt også i dårlig vær.  De slakke stigningene opp Eggjanløypa til løypekrysset under Hiåsberget og ned Stordalen, byr på mye fin utsikt. Artig/spennende utforkjøring ned Stordalen, før du tar mot venstre mot Blautslette i løypekrysset i bunnen av bakkene.

Eggjanrunden (6,9 km): En fin, og 100% hyttefri runde, for de som vil ha litt større utfordringer. Kvenndalsløypa kan by på svette og gi en oppfrisking av fiskebeinsteknikken for den som vil gå den oppover – eller alternativt plogeteknikken for de som vil kjøre ned. Fra Kvenndalen kan du gå løypa forbi Kreklingen til parkeringsplassen ved Litj-Hauktjønna, hvor du også kan starte turen.

Fra Kvenndalen og Litj-Hauktjønna kan du også ta en tur i scooterkjørte spor inn til sælehuset ved Ramssjøen. Da er du midt inne i den naturskjønne «barnas naturverden». Her er det også mulig å legge ruten om Stavåtjønnan og Langvatnet.

Tilbake på Kvenndalen går hovedløypa nordover i høgtliggende terreng, med utsikt til fjellene i Trollheimen i vest, Resfjellet i nord, Iglfjell-området i øst og Ramsfjella i sør. Her er det mange fine plasser for rasting. Etter to km i lettkupert terreng treffer du på Eggjan-løypa i neste løypekryss.

Stordalsrunden (4,9 km): Starter sør på Lauvåsen – ei kjent bureisningsgrend fra 1930-tallet. Lett og variert terreng forbi Lånksetra. Nederst i Stordalen går det løype sørvestover (Granarunden) som knytter løypenettet vårt til Nerskogløypene ved Blautslette. Stordalsrunden fortsetter opp Stordalen – med en utsikt som blir bedre og bedre for hver meter du går. I løypekrysset oppe på toppen av Stordalen dreier du til venstre, og får etter hvert en lang utforkjøring før du krysser Furusjøvegen og er tilbake på Lauvåsen.

Hestvatnrunden (7,6 km): Løypa her kan best beskrives som variert, vakker og vennlig! Dette er den typiske «hytterunden» der hyttenaboer i Furusjøen og Hestvatn-området møtes og slår av en prat. Andre skigåere er selvsagt er hjertelig velkomne til å nyte løypene gjennom dette fine området!