Løyper på Nerskogen

Publisert av Jørn Vatn den 08.03.21. Oppdatert 21.12.23.

Det er mange aktører som bidrar til tråkking av løyper på Nerskogen:

Her er litt info om løypene:

Nerskogsløypa starter ved Svahøkrysset i sør og går til Bløtslettet i nord, med tilhørende stikkløyper og runder SkrikdalsløypaØrnkjellrunden og Gapahukrunden . Hovedløypa er ca 20 km. Det er lagt opp til både klassisk og skøyting.

Selve hovedløypa krysser Grøna lengst i sør, og Minnilla omtrent midt på. Særlig tidlig i sesongen kan det være utfordrende å krysse disse elvene. Men også dersom det regner mye, kan det kommer overvann slik at det er farlig å krysse. Løypa er ei familievennlig løype. Det er noen bratte bakker mellom Svahøkrysset og Sørøyåsen.

Skrikdalsløypa er en av juvelene i løypenettet. Løypa tar av fra hovedløypa i sørHerfra er det en bakke ned til Minnilldalsmyrene og løypa krysser ganske snart MinnillaHer er det av og til overvann, så vær forsiktig. Løypa fortsetter så forbi Minnilldalssætrin før det stiger ganske bratt oppover mot FisktjønnaHer møter man Trollheimen og får Svarthetta midt i mot! Det er et lite platå før deg bærer nedover mot SkrikaHer er det bratt, så kjør forsiktig. I bunnen av bakken kan man treffe på folk som sitter i en snøskavl og koser seg med bål. Til påske er det ofte kjørt fram ved, så her er det bare å nyte forholden på Nerskogen. Løypa fortsetter på nordsida av Minnilldalsmyrene, og Minnilla krysses enda en gang før man kommer inn på hovedløypa i nord.

Dersom man kommer med bil, kan man starte Skrikdalsrunden fra parkeringen på Sørøyåsen (bomveg med kortleser). Her er det et 450 meter fram til hovedløypa. Totalt blir turen ca 9 km.

Gapahukrunden er den andre juvelen i løypenettet. Uansett hvilken vei man går, så starter det med forholdsvis lange motbakker. Ikke bratt, men jevn og fin stigning. På toppen er det satt opp en Gapahuk. Her er det bålpanne, kaffekjel og ved.

Dersom man kommer med bil, kan man starte Gapahukrunden fra parkeringen på Ånegga. Herfra er det 800 meter opp til hovedløypa. Totalt blir turen ca 6 km.

En annen liten avstikker er runden rundt ØrnkjellhauganVed å ta denne avstikkeren slipper man to bratte bakker i hovedløypa.

Løypa til  Vaulan (Jøldalen) starter ved BløtslettetDet er ca 10 km en vei. Det er mindre vind her, slik at denne løypa er et fint alternativ når det er dårlig vær. Se her for en detaljert beskrivelse av Jøldalsløypa.

For å komme til løypene om FurusjøenHestvatnet og Kreklingen tar man av ved Bløtslettet, eller man ved å ta av fra hovedløypa litt lenger sør, og ta ned mot demningen ved Granasjøen. Løypene her utgjør ca 35 km, det settes ett spor, så det går å skøyte, men det er litt trangere enn i Nerskogsløypa. Se her for en detaljert beskrivelse av løypene i dette området. Furusjøen og Hestvatnet Løypeforening har egen tråkkemaskin. Denne har også tatt noen turer innover Leverdalsveien.

Løypa på østsida av Granasjøen går i idylliske seterlandskap. Det er en del stigninger, men ikke bratt. For de spreke, kan man ta Granasjøen rundt, det blir litt over 3 mil. Furusjøen og Hestvatnet Løypeforening og Nerskogen Skisenter/Østre Nerskgogen Løypeforening samarbeider om tråkking.  Furusjøen og Hestvatnet tråker langs Leverdalsveien fra demningen til Levra, og så tråkker Østre Nerskgogen Løypeforening resten av løypene på østsida av fylkesvegen.