Jøldalsløypa

Publisert av Jørn Vatn den 05.10.21.

Jøldalsveien hytteforening har laget en beskrivelse av Jøldalsløypa som de vil dele med oss:

Foto: Torill Størvold

Løypa mot Jøldal tar av fra Nerskogløypa på Bløtslette. En tur gjennom hele løypa er på 20 km. Først 8,7 km til Øvre Vaulan, så en rundløype på 2,6 km, og så 8,7 km tilbake til Bløtslette i samme løypa. Løypa er lett, med få utfordringer. Passer spesielt godt for bl.a. små barn, skiløpere med begrensede skiferdigheter, samt for de som vil trene spesifikt på staking. De første 4-5 km ligger lavt i terrenget, og her er det ofte lunt selv om det blåser på Nerskogen.

Etter 1,8 km kommer første motbakken. Legg merke til en liten S-sving litt over halvveis opp i bakken. Den kan være litt ekkel på tilbaketuren. Etter 3,3 km passerer du den tørrlagte elva Hela. Vannet går i tunnel til Granasjøen. Etter 4,5 km kommer du til Telmyran. Meget flatt parti, og litt mer vindfullt. Etter 6,6 km kommer du til en stor Parkeringsplass ved Tippen. Gratis parkering, med det koster 70 kr å kjøre gjennom bommen til Jøldalsveien. Løypa passerer like ved et tunnelinnslag for en vanntunnel fra Jøla til Granasjøen. Etter 7,3 km til passerer løypa Jøldalsveien. Den brøytes i slutten av mars. Fra 8,3 til 8,7 km er det en lang motbakke opp til øvre Vaulan. Derfra er det en kupert rundløype på 2,6 km. Der rundløypa snur er det en 200 m lang avstikker mot Dalan hyttefelt. Fra Rundløypa er det 300 m opp til godt synlig mobilmast. Flott utsikt mot en rekke kjente fjell i området:

Vorafjellet 733 m, Ondusfjellet 955m, Svarthetta 1545 m, Trollhetta 1612 m, Rinhatten 1335 m, Raudfjellet 940 m, Resfjellet 1161 m, + flere. I tillegg utsikt mot flere fjell på Østsiden av Granasjøen.

Yngvar Haugland

Redaktør